Saturday, August 27, 2011

Hati berlemak boleh celaka kesihatan utama bagi rakyat Malaysia

Hati berlemak dijangka menjadi satu masalah kesihatan utama di Malaysia disebabkan oleh peningkatan gaya hidup mewah dan tabiat pemakanan yang miskin.

Yayasan Hati Malaysia itu berkata kedua-dua faktor ini telah membawa kepada obes banyak dan berat badan berlebihan rakyat Malaysia.

Hati berlemak agak harmlful. Malah ia telah menunjukkan kemajuan ke hati parut, pengerasan dan juga kanser hati.

Pengubahsuaian gaya hidup seperti senaman dan diet yang sihat adalah berkesan dalam mencegah hati berlemak dalam kebanyakan individu yang.

Kebanyakan pesakit asimptomatik dan biasanya ditemui keadaan kebetulan kerana ujian fungsi hati yang tidak normal atau hati yang diperbesarkan yang ditemui ketika mereka melihat doktor untuk sesuatu yang tidak berkaitan.

Enzim hati tinggi didapati dalam 50% pesakit dengan steatosis mudah (perubahan lemak). Sesetengah pesakit maju steatohepatitis bukan alkohol (Nash).

Ia berpendapat bahawa kira-kira 80% daripada individu yang mempunyai hati berlemak tidak akan mendapat penyakit hati yang ketara. 20% lagi akan membangunkan Nash. Dari ini, di antara 20% dan 30% akan pergi untuk membangunkan sirosis dan peringkat akhir penyakit hati, di mana rawatan yang sebenar adalah pemindahan hati.

Kamalahar perubatan Ayurvedic rawatan sangat berkesan bagi hati berlemak (fatty liver treatment). Ia mempunyai bahan-bahan ayurveda yang setiap berkesan untuk gangguan hati termasuk hepaitits, hati berlemak, sirosis, ascites.

0 comments:

Post a Comment